חיפוש יצירות
חיפוש חברים
חיפוש בדפי יוצר ובאתר
חיפוש מורחב

זכור אותי במחשב זה

שכחתי שם משתמש/סיסמה

עמוד הבית > יוצרים > חדשות לחברים > הופעות בחול סיכום המפגש עם חברי להקת הקולקטיב

הופעות בחו"ל - סיכום המפגש עם חברי להקת "הקולקטיב"

בתחילת חודש אפריל קיימנו בבית היוצר מפגש מרתק בנושא "הופעות בחו"ל- טיפים מהשטח" עם חברי להקת הקולקטיב, רועי ריק ועידן רבינוביץ'.

הקולקטיב פועלים על הקו ישראל-אירופה למעלה משש שנים ומופיעים בפסטיבלים, בשואו קייסים ובמועדונים נחשבים בעולם, ביניהם: פרימוורה (ספרד),,Glastonbury  Liverpool Sound City  (אנגליה), SXSW (ארה"ב), יונייטד איילנדס (צ'כיה), פיוז'ן (גרמניה), פנטהרוק (דרום קוריאה) Time ,(פריז) ועוד.

במהלך המפגש, רועי ועידן שיתפו את הקהל בהכנות המקדימות לפני היציאה לחו"ל, בתכנון הלוגיסטי והטכני, ובהתנהלות בטור עצמו והעניקו ליוצרים ארגז כלים מעשי להתנהלות עצמאית על ידי הבאת שלל דוגמאות מהשטח להמחשת מורכבות העניין.

לנוחיותכם, ריכזנו עבורכם מבחר טיפים מעשיים לסיבוב הופעות בלתי נשכח:

 

לפני היציאה לטור - תחקיר מקדים וקצת רקע

בשלב הראשון, חשוב להגדיר מה אני רוצה להשיג מהטור?

חשיפה לקהל רחב יותר, ביסוס קהל מקומי, יצירת עוגנים לטורים עתידיים, יצירת קשר עם התעשייה בחו"ל, להרוויח כסף, חוויה חד פעמית וכן הלאה.

מאוד חשוב לצאת לטור אחרי שכבר התמקצעתם מספיק בהופעות בישראל, יש לכם בסיס פעילות בארץ גם מבחינת ניסיון מקצועי, מגובשות ההרכב והחומרים ויש לכם נראות טובה ברשת שתוכלו להציג כלפי גורמים רלוונטיים בחו"ל.

סוגי המופעים בחו"ל:

פסטיבלים - בדרך כלל זאת ההזדמנות הכי טובה להופיע מול קהל גדול שמגיע בכל מקרה והוא לא תלוי בעבודת השטח ובמידת הפרסום שלכם. ככל שאתם פחות מוכרים אין לפרומוטרים אינטרס להכניס אתכם לפסטיבל, לפיכך בשלב ההתחלתי הסיכוי להגיע לפסטיבל גדול ומשמעותי הוא נמוך יחסית, מן הצד השני יש פסטיבלים קטנים יותר, בעיקר בדרום ומזרח אירופה שקל יותר להיכנס אליהם ויכולה להיות להם השפעה אמנותית וכלכלית לטווח הרחוק. התשלום בפסטיבלים במקומות בהם התעשייה מאוד משגשגת כמו אנגליה הוא מזערי ולעיתים אף לא קיים. ככל שמגיעים למזרח אירופה התשלום והתנאים  הרבה יותר הוגנים.

שואו קייסים - חשובים מאוד להעמקת הקשר עם תעשיית המוסיקה בעולם כיוון שהם מרכזים את כל אנשי התעשייה הרלבנטיים במקום ובזמן אחד, זאת מבלי שאתם צריכים להביא אותם. עם זאת, לא בהכרח יוצא משהו מכל הדיבורים...

מועדונים - היתרון הוא שקל לקבוע את ההופעות הללו אך לא בהכרח קל להביא קהל. בדרך כלל מתחברים לערב של מספר הרכבים. כשבאים מבחוץ, הגיוס של הקהל הוא הרבה יותר קשה ומורכב אם אין לכם פעילות שיווקית באותה טריטוריה. לפיכך, צריך למצוא איזון בין כמה אני יכול להביא קהל לבין כמה מסתדר לי להופיע במועדון הספציפי.

 

"לקבל סדנוויץ' אחרי שבע שעות נסיעה"

מיפוי הטריטוריות - איפה ומתי?

בהחלטה על הטריטוריה חשוב להתמקד בהגדרת הז'אנר המוסיקלי שלכם, לדעת מהם העוגנים הרלבנטיים לכם (לדוגמא פסטיבלים חשובים או שואו קייסים עם בכירי תעשיית המוסיקה) ובהתאם לתכנון את מסלול הטור.

לדוגמא במקרה של מוסיקת עולם וג'אז יותר נכון להתחיל במזרח אירופה ולצבור איזשהו רווח כלכלי ומשם להמשיך לגרמניה ולצרפת הפתוחות מאוד לז'אנרים הללו.

אנגליה - מאופיינת בחשדנות גדולה כלפי זרים, ישנה העדפה להרכבים מקומיים כך שתנאי התשלום והמצב הטכני של חללי ההופעות הם קשים ולא מזמינים במרבית המקרים.

גרמניה - מאופיינת ביחס מאוד יפה לתרבות ומקדמת את תחום המוסיקה. סצנת ההופעות מאוד שוקקת בכל עיר. התשלום ותנאי האירוח מאוד נאים ונעימים. לדוגמא נהוג שהגורם המארח דואג לך לארוחה קלה, כך שלקבל סדנוויץ' אחרי שבע שעות נסיעה זה תמיד דבר כיף ומבורך ומעיד על חום ויחס אנושי.

מזרח אירופה - התשלום והתנאים מאוד נוחים יחסית, אבל היקף הפעילות הוא קטן. בשנים האחרונות יש פתיחות למוסיקה באנגלית.

ארצות הברית - סצנת המוסיקה שוקקת גם מבחינת פסטיבלים וגם במועדונים כך שאפשר למלא טור של חודש עם הופעות יום אחר יום.

מועדים:

יוני עד ספטמבר - עונת הפסטיבלים בעולם. ברב המקומות באירופה בתקופה הזו הסיכוי לקבוע הופעות במועדונים הוא נמוך, הרבה מקומות בכלל סגורים כי לא משתלם כלכלית להשאיר אותם פתוחים.

דצמבר עד ינואר - תעשיית המוסיקה בחופש מוחלט ורב המקומות סגורים והאנשים בד"כ בבית או בחופשה.

למעשה חלון ההזדמנויות להופעות במועדונים נע בין אוקטובר לנובמבר ובין פברואר למאי שזו גם התקופה שרב השואו קייסים קורים לקראת הפסטיבלים הגדולים שמתרחשים בקיץ.

איך פונים לפסטיבלים?

שלחו מייל של עד 4 שורות עם פנייה אישית וממוקדת ותארו בתמציתיות מי אתם ומה הז'אנר המוסיקלי שלכם, עם הפנייה לקליפ הכי מגניב שלכם, ההופעה החיה הכי מוצלחת וכדומה. חשוב לא להרעיף בסופרלטיבים או ציטוטים של מקורות שהם פחות רלוונטיים בחו"ל.

 

הקולקטיב

 

הכנות מקדימות לטור 


משך ומסלול - קביעת מסגרת זמן ועד לאן מרחיקים לכת. חשוב לקבוע עוגן שהוא פסטיבל אחד או שניים וסביבם לטוות את כל המסלול ובהתאם למרחק וללו"ז לסגור הופעות באזור.

חשוב לא להגזים בנסיעות ממושכות יום אחר יום כי זה שוחק נורא, ולתכנן כך שיהיו ימים ללא נסיעות או נסיעות למרחקים קצרים.

שת"פ עם שגרירויות ישראל בחו"ל - בהרבה מקרים אלו הן הזדמנויות כלכליות ואמנותיות מאוד טובות, המאפשרות לכם להופיע באירועים שונים וכך להיחשף לקהל נוסף, ולא פחות חשוב מסייעים לממן את יתר הטור, כי הרבה פעמים מדובר בהופעות משתלמות ביותר כלכלית.

on the move.org - אתר המרכז את כל שיתופי הפעולה, הקרנות והתמיכות באירופה במטרה לעודד ולקדם שיתופי פעולה חוצי גבולות.

חלוקת תפקידים בין חברי ההרכב – חשוב לחלק מראש את התפקידים בין חברי ההרכב על מנת ליעל את ההתנהלות בטור עצמו. במקרה של התנהלות עצמאית כדאי לבחור מישהו מההרכב שיהיה אחראי על ניהול הטור, כולל אחריות על התקציב והלו"ז. תפקידים נוספים שחשוב לקבוע מראש בהתאם לגודל ההרכב: מפיק בפועל / מנהל הצגה שאחראי על ההתנהלות מול חללי ההופעות, אחראי אריזות ציוד, אחראי השכרת ציוד, מנווט, נהג, אחראי יח"צ ופרסום בכל הקשור להתנהלות מול התקשורת ואנשי התעשייה, אחראי על מכירת המרצ'נדייז בתום ההופעות וכן הלאה.

מבחינת צוות חיצוני, מומלץ מאוד להגיע עם הסאונדמן שלכם שמכיר את המפרט הספציפי שלכם, כי הרבה פעמים קשה לתקשר עם סאונדמנים בחו"ל, בעיקר במדינות שאינן דוברות אנגלית.

מרצ'נדייז - מומלץ להדפיס את הדיסקים שאתם מוכרים בסוף ההופעות במדינות שאתם מופיעים בהם. עדיף לייצר את הכמות שאתם צריכים בפועל בשטח ובכך גם לחסוך במטען שאתם מביאים מהבית.

יח"צ ושיווק - להביא מראש פוסטרים, קומוניקטים ופליירים על מנת לקדם את ההופעות במועדונים ובשואו קייסים. תזמינו מראש להופעות כמה שיותר אנשי תקשורת, בלוגרים ואנשי מפתח מהסצנה המקומית. מאוד חשוב ללכת לתחנות רדיו מקומיות או לתחנות רדיו של סטודנטים במקומות שאתם מופיעים בהם, ולשווק את ההופעות הקרובות שלכם שם, זה בהחלט עוזר להביא עוד קהל.

 

צילום: יפעת גריצמן

 רועי ריק ועידן רבינוביץ'

 

"מיסטר צ'לו"


תכנון לוגיסטי וטכני


טיסות - מומלץ מאוד להזמין כרטיסי טיסה כמה שיותר מראש , זה יכול לחסוך לכם במקרה של הרכב כמעט 1000 יורו.

ציוד - בטיסות LOW COST כל אחד יכול להעלות פריט אחד בלבד, לכן חשוב להביא רק את הציוד ההכרחי ביותר. טיפ חשוב, לא להביא גיטרות בתיק קשיח אלא רק בתיק רך, רק כך לא יאלצו אתכם לשים את הגיטרה בבטן המטוס. מאוד חשוב לעלות ראשונים על הטיסה על מנת לנצל את מקום האחסון הפנוי. הרבה פעמים בטיסות LOW COST אין מקום אחסון במטוס עצמו, במקרים כאלה חשוב להזמין עוד מקום ישיבה עבור הציוד, כאשר מדובר בכרטיס מוזל משמעותית כי הוא ללא מיסים. חשוב לציין בשם הכרטיס שמדובר בכלי נגינה ולא באדם נוסף, ממש לרשום בשם הכרטיס "מיסטר צ'לו".

ויזות

ארה"ב -  מדובר בהליך ארוך שנמשך 4-3 חודשים אז חשוב להיערך לכך בהקדם על מנת לא לפספס את תחילת הטור. יש להכין תיק הפקה מסודר הכולל: תיק עיתונות, פירוט תקציב, לו"ז הופעות, מכתבי המלצה ממקומות שאתם עומדים להופיע בהם, רשימת אנשי קשר ועוד.

www.tamizdat.org - ארגון ללא מטרות רווח שעוזר לאמנים להוציא וויזות עבודה לארה"ב.

אנגליה - ישנן חברות מקומיות באנגליה המבצעות את הליך הוצאת הויזה במיוחד עבור מוסיקאים. עלות השירות היא בסביבות ה- 100 פאונד לאדם. על מנת לקבל את הויזה חשוב שיהיה לכם ספונסר שחי באנגליה המצהיר שהוא זקוק לכם לטובת העסק שלו (כגון: בעל מועדון, מפיק מפסטיבל)

בשאר המדינות באירופה מדובר בהליך יותר ידידותי וקל.

מפרט טכני - חשוב לדעת מראש בדיוק מהו המפרט הקיים בכל מקום שאתם עומדים להופיע בו. מומלץ לשלוח לצוות הטכני של המקום את המפרט הספציפי שלכם במייל, זה יחסוך לכם הרבה זמן ואנרגיה בתקשורת מול צוות הסאונד במקום. כמו כן, תדאגו להביא  אתכם מהארץ ספיירים של כבלים ומתאמים שנוטים להיהרס, חבל להיתקע בגלל זה.

 

התנהלות בטור עצמו


תכנון התקציב - יש לנהל את התקציב מראש ותוך כדי הטור, אי אפשר להקל עם זה ראש, ותמיד חשוב לקחת ספיירים (בסביבות ה 25% חריגה מעבר לתקציב) ולהגדיר תקציב להוצאות שוטפות של היום יום. תשתדלו לצמצם בהוצאות על אוכל ולעשות קניות ולבשל במקום לשבת במסעדות. התקציב צריך לקחת את כל ההוצאות הפוטנציאליות (טיסות, ויזות, תחבורה, אוכל, לינה, השכרת ציוד, שכפול דיסקים ועוד) וההכנסות המשוערות מהופעות ומהמכירות של המרצ'נדייז. חשוב להבין שבטורים הראשונים ההכנסות הן מועטות והשאיפה היא להגיע לבלאנס שעומד על אפס ולא להיגרר להפסדים כלכליים. כמובן שצריך לחשוב על ניהול התקציב לטווח הארוך, שכן יתכן והטור הבא דווקא יהיה רווחי יותר ויפצה על ההפסדים של הטור הקודם.

תכנון לו"ז - תגדירו מראש את הזמנים של ההגעה למקום ההופעה, זמן לסאונד צ'ק וספיירים של חריגות בזמן בשל תנאים לא צפויים בדרך או הערכת זמנים לא נכונה בשל אי הכרות עם המקום. כדאי להוסיף שעתיים ספייר כמעט לכל תכנון בלו"ז ולהקציב זמן גם למנוחה ולזמן חופשי.

יצירת קשר עם הקהל המקומי - במידה ואתם רואים את ההופעות בחו"ל כתהליך ארוך טווח, הקשר עם הקהל הוא הדבר הקריטי ביותר כי בזכותם תוכלו לחזור ולהופיע במקומות שכבר צברתם אוהדים, ואף להגיע למקומות ולאנשים שלא הייתם מגיעים אילולא הקשר עם הקהל המקומי.

ישנן דרכים רבות לשמור על קשר עם הקהל - ברשתות החברתיות, מיילינג ליסט, מר'צנדייז, אינטראקציה בין אישית ועוד.

התקשרות עם אנשי התעשייה - הטור בחו"ל מהווה הזדמנות חשובה ליצירת קשר עם אנשי תעשיית המוסיקה בחו"ל כגון: פרומוטרים מקומיים, בוקינג, ניהול אישי, יח"צ, פאבלשינג, לייבלים, אנשי פסטיבלים.

בטורים הראשונים חשוב ליצור קשר עם פרומוטרים, חברות בוקינג וניהול אישי בשביל לבסס את הפעילות שלכם באותן טריטוריות. בשלבים מתקדמים יותר אחרי שתבססו קהל ויהיה באזז סביבכם , בתקווה יצטרפו גם אנשי התעשייה הבכירים יותר.

 

החזרה הביתה


אז מתי יוצאים לטור הבא?

עדיף לדעת מתי אתם יוצאים לטור הבא עוד לפני שהטור האחרון הסתיים, על מנת לעדכן את הקהל שלכם ואת גורמי התעשייה עימם התחברתם, כדי שזה לא יראה כמו משהו זמני אלא עשייה פעילה ורציפה.

 

לסיום חשוב להבין, שמדובר בהרפתקה גדולה ובמשימה לא פשוטה מנטאלית, פיזית ורגשית לכן, וודאו שאתם יוצאים למסע הקסום הזה עם שותפים אמיתיים לדרך!

וזכרו, הטור הוא לא המטרה, פיתוח הקריירה שלכם לאורך זמן והגדלת ההזדמנויות בדרך הוא הדבר החשוב והיעד האמיתי לשאוף אליו!

 

לצפייה בהרצאה המלאה לחצו כאן



2010© כל הזכויות שמורות לאקו"ם