חיפוש יצירות
חיפוש חברים
חיפוש בדפי יוצר ובאתר
חיפוש מורחב

זכור אותי במחשב זה

שכחתי שם משתמש/סיסמה

עמוד הבית > יוצרים > חדשות לחברים > מזרחית ‫לְּמָה‬

"מזרחית ‫לְּמָה‬?"

כך פתח המנצח תום כהן את כתת האמן שהעביר לחברי אקו"ם בבית היוצר ב 19.10.14, אשר התמקדה בנקודות ההשקה בין מוסיקה מארצות ערב וצפון אפריקה לבין מוסיקה מערבית.

תום כהן הוא מנצחה הראשי ומנהלה המוזיקלי של התזמורת האנדלוסית אשקלון. הוא נחשב לבעל יכולת ייחודית להעביר את המוסיקה של ארצות ערב וצפון אפריקה לנגנים בעלי השכלה קלאסית מערבית ולאחד מנגני המנדולינה המרתקים בעולם.

במהלך המפגש כהן שיתף את קהל היוצרים בניסיונו העשיר והמגוון בחיבור בין שני העולמות המוזיקליים, תוך התעמקות במאפייני המוזיקה המזרחית בדגש על המקצבים, כלי הנגינה הייחודיים וצורות הנגינה וכמובן בנקודות ההשקה למוזיקה המערבית בעזרתן ניתן למזג בין שני הסגנונות.

ההבחנה המרכזית בין שני הסגנונות היא שהמוזיקה המערבית (הכוונה למוזיקה אירופאית קלאסית וג'אז) מבוססת על הרמוניה, כלומר כל צליל הוא פונקציה בתוך אקורד.

לעומתה במוזיקה המזרחית (מארצות ערב וצפון אפריקה) כל צליל הוא פונקציה בתוך הסולם המזרחי - "המקאם". "המקאם" כולל מערכת סולמות המשתמשת במרווחים נוספים על אלה המצויים במוסיקה המערבית כך שמעבר לחצאי טונים, קיימים במוזיקה המזרחית גם רבעי טונים. המקבילה של ההרמוניה במוזיקה המזרחית היא ההטרופוניה - מרקם מוזיקלי הכולל עיטורים רבים בו זמנית סביב מנגינה אחת.

הבדל נוסף הוא מרכיב הקצב, כאשר במוזיקה המערבית, התיפוף לא משפיע באופן ישיר על המנגינה, לפיכך אפשר לשיר את אותו השיר עם תיפוף או גרוב אחר בתופים או בבאס. לעומת זאת, במוזיקה המזרחית המנגינה מושפעת מהמקצב. המקצב הוא חלק בלתי ניתן להפרדה מהמנגינה.

מרכיב ייחודי נוסף למוזיקה המזרחית הוא ה"תאקסים" - אלתור כלי חופשי ממשקל, המבוצע על ידי נגן יחיד במסגרת של מקאם מסוים. בדרך כלל הוא מבוצע בפתיחה של הקטע המוזיקלי במטרה להכניס את הקהל לתוך הלך הרוח של המקאם.

כהן, הדגיש כי מבחינתו הדבר הכי חשוב בהתייחסות לחיבור בין שתי התרבויות המוזיקליות, היא האסתטיקה המוזיקלית כיוון שעל מנת להבין איך צריך לנגן משהו, צריך קודם כל לשמוע אותו נכון. לכן גם אם הקטע המוזיקלי יהיה כתוב באופן מדוקדק, אם אין לנגן את האסתטיקה המוזיקלית באוזן זה לא יעזור לו לנגן את הקטע כמו שצריך. מאוד חשוב שנדבר באותה השפה כי לכל מוסיקה יש אסתטיקה משלה, תווים בלבד לא מספיקים – לימוד השפה מגיע קודם כל מהאזנה נכונה.

בחלקו השני של המפגש, כהן שיתף את הקהל בשיטות העבודה הייחודיות לו ובהחלטות האמנותיות שמנחות אותו בעבודתו עם נגנים משני הסגנונות  כמנצחה הראשי של התזמורת האנדלוסית אשקלון. התזמורת מורכבת מנגנים המנגנים מתוך תווים, בכלים קלאסיים מערביים - כינור, ויולה, צ'לו וקונטרה בס ואבוב ולצדם הרכב מוסיקלי אנדלוסי שנגניו מנגנים בכלים קלאסיים מזרחיים - עוּד, קמנז'ה (כינור ברך) , קאנון, דרבוקה וטאר, אלו מנגנים ללא תווים, מתוך תרגול וזיכרון שנלמד ועבר מדור לדור במשך מאות שנים.

בעבודה עם נגנים בעלי השכלה מערבית מאוד חשוב לדעת בדיוק מה אתה רוצה ברמת התיווי. מצד שני העבודה עם הנגנים הקלאסיים המזרחיים (ה"אותנטיים" כפי שהם מכונים בתזמורת האנדלוסית אשקלון) היא ברמה אחרת לחלוטין היא הרבה יותר על שינון וזיכרון.


לסיום חתם כהן, שהוא מרגיש שיש לנו זכות מאוד גדולה מבחינה תרבותית ומבחינה מוזיקלית להיות במקום שבו אנו נמצאים, כי אנחנו יכולים לדבר את שתי השפות וחשוב לזכור שברגע שמוצאים את נקודות ההשקה בן שני העולמות המוזיקליים ומבינים שהמוזיקה היא למעשה שדה אחד עם המון זוויות הסתכלות שונות על אותו הדבר אז ניתן באמת ליצור דברים מאוד יפים ומשמעותיים.



תום כהן בין מוסיקה ערבית למערבית

2010© כל הזכויות שמורות לאקו"ם